Monday, January 31, 2011

KeRaNa - aLlEyCaTs-

ni lagu yang saya pilih untuk buat video...:)


Alleycats (M Nasir)
Kerana

Kerana kau ku masih di sini
Kerana kau ku bisa menangis
Dan kerana kau yang menghancurkan
Ku tiada berteman
Terkenang wajah mu aku pilu

Selangkah ku tersebut nama mu
Tak terasa jiwa ku dipalu
Oleh rindu dan dendam pada mu
Dan ketika ini dan di saat ini
Dimanakah dikau

Kau puja bulan yang mengambang
Kau pinta bunga yang di taman larangan
Kau sendakan ku punya perasaan
Dan kau menyatakan bahawa cinta ini
Hanyalah permainan

Mengapakah tak kau rasa
Bukan paras supa yang sangat ku pinta
Ohh... ohh

Tapi hati yang dapat merasa
Yang kesedihan ini tak lain
Hanyalah kerana mu

Mengapakah ku diluka
Mengapakah harus ku tanggung semua ini
Tidakkah kau merasakan
Kesedihan ini tak lain hanyalah kerana mu

-aLLeyCaTs-

cUTi:)

yeay..:)dah bermula cuti sempena menyambut TahuN BaRu CiNa...kalau xsilap saya...tahun ini adalah tahun arnab...mesti kaum2 Cina di Malaysia khususnya tidak sabar untuk menyambut Tahun Baru Cina...saya pun mestilah rasa seronok...heheh...kita kan bercuti selama seminggu...lepas ni mana ade cuti lagi...:(huhu..xkan la saya nak cuti je kan...xpe2...saya akan berusaha untuk tidak selalu pulang ke kampung...saya nak belajar bersungguh2...xnak main2 lagi..caiyok Azni...Azni mesti boleh...niat dah ade yang penting usaha untuk meneruskannya:-) 

Tiket dah tempah tunggu untuk naik je kan...xyah peningkan kepala...saya cuma perlu pk asimen yang bertimbun je...hahahah..alamak..banyak benda lagi xbuat ni..mana satu nak bawak pulang ni...adoila....cam mana ni Azni...boleh ke ni????tanya diri sendiri lak kan...biar kita buat keputusan yang terbaik untuk kita..:)




Sunday, January 30, 2011

pRoGrAm BeRsAmA Dr. aZiZ ShAh

Alhamdulillah....syukur...akhirnya kami dapat juga mengikuti program bersama dengan Dr. Aziz selama 3 hari 2 malam...walaupun kami tidak melaksanakan program ini di luar kampus tetapi input yang diterima tetap sama...seronok giler...banyak yang kami terima daripada program ini.... aanataranya hubungan sesama kami semakin erat antara satu sama lain...walaupun kami dah kenal lama tetapi masih banyak lagi  perkara yang kami tidak ketahui....melalui program ini juga kami dapat meningkatkan pengetahuan antara satu sama lain....:)
yEaY.....




GrOuP "iLhAmKu"

Saturday, January 29, 2011

MoTiVaSi dIrI

Aset paling berharga bagi kebanyakan orang adalah juga aset yang paling kurang dihargai. Aset itu, bila ditangani dengan semestinya, akan mampu memberikan hasil secara dramatik. Aset yang tidak dapat dikenakan harga setinggi apapun. Itulah otak manusia, fikiran dan proses berfikir.

Otak merupakan kawasan penyimpanan yang kapasitinya luarbiasa, menjadi pentinglah untuk berhati-hati di dalam mengisinya. Sebahagian orang mempunyai otak yang penuh dengan pemikiran dan pengalaman negatif. Mereka akan secara terus-menerus "menanamkan input" - saya tidak mampu - dengan setompok alasan mengapa mereka tidak mampu. Sehingga ketika dihadapkan pada sebuah kesempatan atau cabaran baru, otak mereka, ketika ditanya, mengirimkan jawapan : Tidak, kamu tidak mampu, atau tanggapan lain seperti itu.

Lima langkah yang diperlukan untuk membangun kepercayaan diri dan yang pada gilirannya membangun rasa percaya diri bagi motivasi diri dari dalam.

1. Hindari Mencari-Cari Alasan

Begitu ramai orang mengurungkan niat mereka dengan mengajukan alasan yang tidak masuk akal dan samasekali salah. Seperti :

- Saya tidak boleh
- Saya tidak mampu sebab...
- Pendidikan saya belum memadai
- Saya sudah terlalu tua
- Saya masih terlalu muda, dll

Siapapun dapat mencari alasan bagi hampir segalanya, maka dalam membangun kepercayaan diri, jangan sekali-kali membuat alasan. Perkara ini mungkin sangat menyenangkan dan mententeramkan hati, tetapi alasan-alasan hanya akan menghambat seseoarang dari pencapaian sasaran. Ingatlah bahawa otak anda adalah kawasan penyimpanan -- apa yang anda masukkan pada gilirannya akan keluar lagi, jadi gantilah penyisipan hal-hal negatif dengan hal-hal positif.

2. Gunakan Daya Imajinasi
Otak dengan kapasitinya yang tidak terbatas dapat membantu anda dengan tanpa batasan mencapai cita-cita hidup jika anda memberinya kesempatan. Biarkan dia menggambarkan diri anda sebagai peribadi yang anda inginkan. Dengan jelas menggambarkan apapun wujud yang anda inginkan. Semakin anda memikirkan itu semua semakin besar kepastian  akan suatu hasil yang positif. Jika anda terus menerus membiarkan fikiran anda dipenuhi dengan bermacam-macam pemikiran mengenai penyakit dan kesihatan yang buruk, anda hampir pasti akan mengalami penyakit yang anda pikirkan. JIka anda terus menerus memikirkan hasil negatif tentang pergaulan atau karier bisnis, pemikiran itu pada gilirannya akan mengakar dalam diri anda.

Maka dalam proses membangun kepercayaan diri dengan menggunakan proses kesan daya imajinasi otak, pentinglah untuk menjadi yakin bahawa apa yang sedang anda fikirkan dan lihat dengan jelas adalah perkara yang positif. Perkara yang positif itu harus memungkinkan kesan positif pada diri anda dan peningkatannya, serta pemikiran positif itu harus mengarah ke sasaran anda, cita-cita dan kebahagiaan dalam hidup.

3. Jangan Takut Gagal
Kegagalan telah mengahalangi begitu ramai orang sehingga mereka mundur sebelum mencuba, berbuat atau meraih keberhasilan sebab mereka tidak mampu menerima terminologi dimana ada kemungkinan untuk gagal. Sebahagian orang benar-benar tidak pernah mencuba sesuatupun sebab rasa takut gagal ini telah menguasai otak mereka selama bertahun-tahun. Setiap hari mereka memikirkan kegagalan ini sehingga mereka tidak pernah sungguh-sungguh melakukan sesuatu dan pada akhirnya mereka tidak percaya diri dan penuh keraguan.

4. Penampilan Membentuk Kepercayaan Diri
Penampilan luar memang bukan segalanya. Kadang-kadang perlu untuk membelanjakan wang demi penampilan luar yang menarik, kerana dengan penampilan luar yang menarik memberi kesempatan yang ada dalam diri anda untuk merasa baik. Tetapi haruslah tetap bersikap realistik. Sebahagian orang bersikap berlebihan dalam penampilan mereka dan pada akhirnya semua itu hanya demi kepuasan ego mereka.

5. Susunlah Catitan Mengenai Sukses Yang Diperoleh
Setiap orang pernah mencapai kejayaan dalam hidupnya. Cara mengumpulkan catitan kejayaan masa lalu sangat sederhana. Fikirkan balik kejayaan anda yang paling awal yang mungkin terjadi pada masa sekolah ketika memenangi lumba lari sambil meletakkan "Bean Bag" atas kepala atau berlari dengan memakai guni "Sack Race". Mungkin juga berawal dari ucapan tahniah ketika memenangi pertandingan lukisan. Ini  dapat dilakukan secara lisan pada suatu audio kaset atau buku catitan. Anda boleh melihat kembali catitan dan memperbaharui aset paling berharga anda dengan kenangan akan kejayaan tersebut.

Motivasi hanya dapat mengabadikan diri berdasarkan harapan. Untuk memotivasi diri, seseorang harus memiliki harapan tentang sebuah masa depan. Oleh kerana itu dalam memotivasi diri seseorang bertanggungjawab untuk menciptakan sendiri harapannya.

Hidup yang tidak memiliki tujuan jauh lebih menakutkan daripada hidup yang tidak mencapai tujuan.





_aZnI_

pEsAnAn RASULULLAH s.a.w tEnTaNg MaKaNaN...

Rupa-rupanya tanpa kita sedar, dalam makanan yg kita makan seharian, kita tak boleh main tibai je? sebab itulah terjadinya penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit apabila kita telah tua nanti. Apabila kawan2 telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yg lain2nya. Ini pun adalah diet Rasullulah SAW kita juga.
Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya seharian. apa kata kita ikut diet ini kawan2. tak payahlah susah2 makan pil untuk kurus? Insyaallah kalau kawan2 ikut diet Rasullullah ini?. Gerenti? kawan2 takkan sakit perut ataupun keracunan makanan.
  • Jangan makan SUSU + DAGING
  • Jangan makan DAGING + IKAN
  • Jangan makan IKAN + SUSU
  • Jangan makan AYAM + SUSU
  • Jangan makan IKAN + TELUR
  • Jangan makan IKAN + DAUN SALAD
  • Jangan makan SUSU + CUKA
  • Jangan makan BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL
# JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI.
# TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.
# JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.

Nampak memanglah pelik.. tapi, kalau tak percaya…
sahabat cubalaa……………………………
Ianya tidakla berlaku dalam jangka masa terdekat ni….
Ianya berkesan bila kita sudah tua nanti.
Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.
Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di khuatiri akan cepat mendapat penyakit.
Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tindakan balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.
Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat amalan spt:-
  • Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

  • Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).

  • Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrain. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang berkenaan.

  • Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam)

dEngan xmalunya ....fakta ini sy nk gtau....
sy copy n paste dari kawan saya....huhuhu
tpi, ianya mungkin boleh menjadi satu ilmu utk kita kan...
n paling penting kita amalkan....

p/s : insyaAllah....ini salah satu azam baru utk sy.....utk tahun ini....

Friday, January 28, 2011

TeOrI - TeOrI KeRjAyA

Parsons (1909)
 
The trait factor theory was introduced by Parson. He matched personal traits to job characteristics. He stressed on psychological tests to measure traits and started classifying occupations. This led to the compiling of the  “Dictionary of Occupational Titles (1972) a compendium of more than 40,000 jobs. His assumption is that people possess stable and relatively unchanging characteristics (traits) including interests, special talents and intelligence. Many counselors felt that mechanical tests alone did not play the role in choosing careers. In today’s world the emphasis is on flexibility and adaptability rather than on a "one hole, one peg" approach.
 
Ginzberg (1951)
 
He introduced a developmental theory, which was divided into three periods. (a) Fantasy period – up to the age of 11 where their career interest are unrealistic (b) tentative period – from age 11 – 17 when they become aware of the necessity to make a vocational decision, and (c) realistic period – late adolescence to early adulthood when they narrow their career choices and opt for a specific job. Ginzberg made no attempts to explain how career development occurs within each stage or from stage to stage.
 
Anne Roe (1956)
 
Based her research on personality traits of eminent artists and scientists. According to her, occupational choice is the result of personality and is based on early parent – child relationships. She proposed that individuals who enjoy working with others were raised by warm and accepting parents. She divided occupations into 8 groups: service, business contact, organization, technology, outdoor, science, general culture, arts and entertainment. Her theory did not receive the support because her belief that different child-rearing practices produce different vocational choices was difficult to validate.
 
Donald Super (1957)
 
Super’s model is self-concept. As people grow they develop a view of their own roles, personality traits and abilities. They compare their self-view with various occupational concepts. Super’s theory is also a matching theory. He also stresses extensively on career maturity. For example, a teenager who shows a high level of career maturity is deemed ready to make a career choice.  Super also incorporated socioeconomic status, gender, social change and the process of change. His theory became more complex and was not practical to use.
 
Tiedeman and O’Hara (1961)
 
Based on the work of Super and Ginzberg, they identified a series of decisions a person makes in the course of his career development. They divided the process into two periods, each with several stages. Tiedeman’s decision-making paradigm was used as the basis for a computer-assisted career counseling program in1969. It was not widely accepted because it was not cost effective in terms of computer time.
 
Krumboltz (1969)
 
His theory is based on social learning theory and in classical behaviorism. According to him personality develops as a result of interactions with the environment. For example, a young girl ‘s new stepfather is a farmer, so the family moves from the city to the country. She has no interest in animals but enjoys her stepfather’s company and comes to associate caring for animals with a feeling of being loved. In time, caring generalizes from animals to people and forms the basis of a later career in child welfare. He sees life as involving a dynamic interaction between person and environment, which means that changes is constantly occurring or is at least able to occur. In other words, personality traits, interests, and even self-concept are capable of alteration at any point in life.
 
John Holland (1985)
 
His theory of vocational personalities and work environments has been revised five times since 1959. Holland began with the principle that people with certain personality traits are attracted to and suited for jobs with certain specific definable characteristics. Therefore, if we know what a person is like, we can predict what sort of occupation is most likely to produce satisfaction and achievement for that person. If we identify a particular job clearly, we can assess what sort of person we should look for to fill that slot. According to Holland, career choice need not be as complex as is often maintained and that effective self-help is to be preferred to invasive and unnecessary career counseling. Holland’s “Self Directed Search” is widely used as a simple and effective way to introduce people to the subject of career choice.


ThAnKs mY FriEnD...

A friend is like a flower,
a rose to be exact,
Or maybe like a brand new gate
that never comes unlatched.
A friend is like an owl,
both beautiful and wise.
Or perhaps a friend is like a ghost,
whose spirit never dies.
A friend is like a heart that goes
strong until the end.
Where would we be in this world
if we didn't have a friend.

thanks for grab the award as my bestest buddy..
you make me feel strong..
you make me smile ...like a princess..
i will pray for your happiness...ever after~
a thousands thanks n tightly hug...
you are mean to me...
friends forever....
~i love you~

rEnUnG-rEnUngKaNlAh....

TERTAWA

Sekali tertawa *****pusing kepala hilang.

Dua kali tertawa ******benci pun lesap.
Tiga kali tertawa *****persoalan lari.
Empat kali tertawa*****penyakit sembuh.
Lima kali tertawa*****jadi awet muda.
Enam kali tertawa*****hati penuh sukacita.


SENYUM


Sekali senyum****curiga hilang.

Dua kali senyum****jadi sahabat.
Tiga kali senyum****hati penuh damai.
Empat kali senyum****beban jadi ringan.
Lima kali senyum****rezeki datang.
Enam kali senyum****keluarga rukun.


HATI


Hati yang gembira **** adalah ubat yang mujarab.

Hati yang keras ****menemui jalan buntu.
Hati yang lembut **** mendatangkan sahabat.
Hati yang haloba ***menciptakan perangkap.
Hati yang bersih ****menjauhkan masalah.
Hati yang licik ****mendatangkan musuh.


MARAH


Sekali marah****sukacita hilang.

Dua kali marah****akal sehat terbang.
Tiga kali marah****tekanan darah naik.
Empat kali marah****teman-teman pergi.
Lima kali marah****jadi cepat tua.
Enam kali marah****pintu dosa terbuka.


BANYAK


Dalam hidup ini…

Berdoalah yang banyak,****agar hati tenang.
Taburlah yang banyak****agar menuai banyak.
Bertanyalah yang banyak,****agar ilmu bertambah.
Bacalah yang banyak,****agar jadi lebih bijak.
Lihatlah yang banyak,****agar tambah pengalaman.
Dengarlah yang banyak,****agar penuh pertimbangan.
Jalan-jalanlah yang banyak,****agar tidak luper.
Kerjalah yang banyak,****agar tidak kekurangan.Dan…
banyaklah humor,****agar sehat dan awet muda.


SEDIKIT


Dalam hidup ini…Kerja hati-hatilah sedikit,****agar luput dari celaka.

Selesai kerja santailah sedikit,****agar kekuatan pulih kembali.
Sampai rumah gembiralah sedikit,****agar keluarga senang.
Ada persoalan tenanglah yang sedikit,****agar tidak salah langkah.
Dalam pergaulan senyumlah sedikit,****agar banyak kawan.
Kalau makan pantanglah sedikit,****agar tidak kena stroke.
Sama lingkungan perdulilah sedikit,****agar dapat jadi berkat.
Kalau bertindak berimanlah sedikit,****agar diberkati Tuhan.
Dan…jadi orang cincai-lah sedikit,****agar tidak stress.

Thursday, January 27, 2011

CeRaMaH InDiViDu

huhu...baru lepas ceramah indi...menakutkan...:(banyak benda lagi kna blaja...
pape pon saya dah bt yang terbaik...saya cuba untuk beri ceramah tentang MENGURUSKAN TEKANAN dengan baik...walaupun begitu...masih banyak benda lagi perlu saya belajar..saya kena perbaiki cara percakapan, logistik maknanya masalah teknikal perlu diperbaiki dengan lebih baik...pape pon congrate 2 kawan sayya Amylia sbb dia buat yang lebih bagus n mampu buat pensayarah kami kagum...yeay..:)saya tumpang gembira untuk kamu kawan....:)

lepas ni saya nak buat cam 2 gak...xnak malu2 depan org lagi...lau saya malu cam mn saya nak bagi ceramah kat pelajar..huhu..nati diorang gelakkan saya lak kan...ishk2...perlu diperbaiki dengan lebih bagus pada masa hadapan...huhuhu...chaiyok2...AZni leh buat...:)

Wednesday, January 26, 2011

mEnGeNaI KAuNsElOr...

ADAKAH SAYA JUGA SEORANG KAUNSELOR????

Secara mudah kaunselor adalah orang yang menjalankan perkhidmatan "bimbingan" dan "kaunseling". Walau bagaimanapun dewasa ini ada profesion-profesion tertentu yang menyebut diri mereka juga sebagai kaunselor seperti ‘pest counselor’, ‘funeral counselor’, ‘car counselor’ dan sebagainya, tetapi tidaklah ia akan dibincang secara detail disini.
Menjadi seorang kaunselor bukan bermakna diri kita adalah seorang yang hebat, yang boleh ‘menaklok’ segala masalah, boleh melihat masalah dari raut wajah seseorang dan sebagainya. Fungsi kerja seorang kaunselor adalah didasarkan kepada falsafah kaunseling itu sendiri iaitu;
    1. Kaunseling adalah berdasarkan pada pengiktirafan tentang digniti dan harga diri seseorang individu dan haknya untuk mendapat pertolongan pada waktu yang diperlukan.
    2. Kaunseling perihatin pada perkembangan optimum keseluruhan individu.
    3. Kaunseling mestilah menghormati hak individu menerima atau menolak pertolongan dan khidmat yang diberi padanya.
    4. Kaunseling berkisar di sekitar kerjasama dan bukan paksaan.
    5. Kaunseling mestilah diserahkan kepada orang yang mempunyai latihan dan pengalaman dibidang tersebut.
    6. Fokus kaunseling ialah menolong individu menyedari dan menggunakan potensi dan keupayaannya dan bukan hanya menyelesaikan masalah yang ‘isolated’ atau berasingan.
Bagaimana menjadi seorang kaunselor yang therapeutic?
Menurut Gerald Corey (Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy), ada 19 cara yang ‘baik’ untuk menjadi kaunselor yang therapeutic:
  1. Effective counselors have an identity
  2. They respect and appreciate themselves
  3. They able to recognize and accept their own power
  4. They are open to change
  5. They are expanding their awareness of self and others
  6. They are willing and able to tolerate ambiguity
  7. They are developing their own counseling style
  8. They can experience and know the world of their client, yet their empathy is nonpossessive
  9. They feel alive, and their choices are life-oriented
  10. They are authentic, sincere, and honest
  11. They have sense of humor
  12. They make mistakes and are willing to admit them
  13. They are generally live in the present
  14. They appreciate live in the present
  15. They are able to reinvent themselves
  16. They are making choices that shape their lives
  17. They have a sincere interest in the welfare of others
  18. They become deeply involved in their work and derive meaning from it
  19. They are able to maintain healthy boundaries
Islam juga menekankan betapa pentingnya peranan kaunselor dengan memberi perhatian kepada ciri-ciri kaunselor yang baik antaranya:
  1. Hikmah (bijaksana)
Kaunselor hendaklah menggunakan kebijaksanaannya dalam ia menerima pelanggan (klien) dengan hati terbuka, menggunakan tutur kata yang baik dan menyenangkan atau cara kasar mengikut rentak yang sesuai dengan pelanggan yang ganas sekiranya cara itu boleh menawan hati pelanggan dan melemahkannya sebelum diajak berbincang dalam suasana penuh kemesraan.
  1. Mau’izah (pengajaran yang baik)
Apabila kaunselor bertindak memberi nasihat dengan penuh kasih sayang dan ikhlas hati dengan mengemukakan buruk baiknya sesuatu itu agar pelanggan dapat membuat pertimbangan yang wajar berdasarkan Rasulullah sendiri pun diutuskan untuk menyatakan khabar berita yang menggembirakan dan khabar berita yang menakutkan
  1. Mujadalah (dialog)
Berdialog dengan kliennya dengan memberikan hujjah-hujjah yang munasabah dan bersesuaian dengan masalah yang dihadapi, oleh itu, kaunselor juga harus ada ilmu dan pengalaman supaya ia boleh dijadikan garis panduan ketika membantu klien.
  1. Ilmu Allah
Qada dan Qadar itu rahsia Allah dan tidak ada sesiapa yang mengetahuinya, maka hal ini boleh diambil pakai untuk kaunseling klien yang bermasalah bagi mencari ketenteraman jiwa.
Empat ciri-ciri yang dibincangkan ini juga menjadi pegangan kaunselor/terapis barat melalui teori yang dikemukakan oleh Carl Roger (Person Centered Therapy).
Jika berminat untuk meletakkan diri kita pada keadaan seperti yang dibincangkan diatas maka kita juga mampu menjadi seorang kaunselor.
Pelajar adalah golongan paling ramai yang bermasalah dalam membina rasa yakin diri.
Ramai dari kalangan pelajar merasa kurang yakin, ragu-ragu dengan kebolehan mereka kerana mereka berada dalam peralihan dari zaman kanak-kanak ke zaman belia seterusnya ke zaman dewasa.
Rasa kurang yakin diri pada seorang pelajar biasanya timbul dalam bentuk:
a. rasa kekecilan.
b. rasa tidak setanding dengan kawan-kawan.
c. rasa terpukul sebab tak dapat apa yang kawan-kawan dia dapat.
d. malu berdepan ramai orang, malu bercakap di depan beberapa orang.
e. takut-takut untuk bercakap, meluahkan pendapat atau menyerlahkan bakat.
f. kurang puas hati dengan fizikal – misalnya kurang tinggi berbanding kawan-kawan, kulit kurang cerah berbanding kengkawan lain, muka kurang hensem atau kurang cantik, pencapaian dalam pelajaran kurang cemerlang.
g. kurang berduit berbanding kawan-kawan.
Jika Anda seorang pelajar dan Anda kurang ada keyakinan diri
Berikut adalah 3 tips untuk membina rasa yakin diri:
1. Kenali diri Anda, jadilah diri sendiri.
Anda tahu siapa Anda, Anda sedar mana asal Anda, terimalah diri Anda seadanya. Kalo dah ditakdirkan Anda bertubuh pendek, berkaki pendek, kurus dan bercermin mata, terimalah Tuhan dah jadikan Anda camtu.
Jika Anda ada kekurangan dari segi fizikal, pasti Anda ada kelebihan dari segi mental. Gitulah sebaliknya.
Tuhan tak akan berikan kita kekurangan melainkan dia berikan kita kekuatan. Jadi, kita kena cari kekuatan tu. Bila Anda dah jumpa, gilap dan perbaiki dari semasa ke semasa.
Lama kelamaan, penambahbaikan tu akan membuat kita menemui keyakinan yang kita tak jumpa kat tempat lain.
2.   Terima teguran, gurauan dan cercaan kawan-kawan.
Jangan respon pada kata-kata negatif, teguran negatif, gurauan sarkastik atau cercaan negatif yang ditujukan pada Anda. Diamkan diri saja, jangan balas, jangan fikir. Biarkan berlalu.
Lama-lama semua tu akan pergi sendiri, menghilang begitu saja. Rasa yakin diri akan jadi bertambah jatuh apabila Anda respon pada setiap kata-kata negatif. Jatidiri Anda akan menghilang apabila Anda selalu memikiran kata-kata negatif tu.
Emosi akan tercabar hingga membuat Anda hilang pertimbangan, lantas membuat Anda kurang selesa dengan diri Anda. Bila sudah kurang selesa dengan diri sendiri, keyakian mula luntur satu persatu.
3. Bijak memilih kawan.
Remaja suka berkawan. Tapi, kena pandai pilih kawan.
Jangan sampai gara-gara mau diterima kawan, diri sendiri terkorban. Sikap kawan boleh mempengaruhi Anda.
Banyakkan berkawan dengan rakan-rakan aktif, positif, bersikap baik, berkata yang baik-baik, yang cemerlang dan berperangai baik sebab biasanya kengkawan yang camni ada keyakinan diri. Keyakinan mereka yang Anda nampak tu akan mempengaruhi Anda.
Dari pergaulan dengan kawan yang baik-baik, Anda boleh belajar cemana untuk perbaiki diri sendiri. Kesannya lama kelamaan rasa yakin diri tu mula timbul, menambah dan terus menambah.
3 tips ni hanya tips yang asas namun amat baik untuk dipraktikkan pada peringkat permulaan Anda mahu berubah menjadi remaja berkeyakinan diri.
Motivasi adalah amat diperlukan ketika menjelangnya peperiksaan. Ini kerana, menjelang peperiksaan, bermacam perasaan akan bermain di dalam diri anda. Kadang-kadang anda rasa berdebar, kadang-kadang pula anda rasa gembira kerana penantian anda selama ini akan berakhir. Walau apa pun yang anda rasakan, anda perlu sentiasa menaikkan tahap motivasi anda untuk menghadapi peperiksaan.
Ada sahabat saya seorang guru yang bergurau dengan saya dengan mengatakan, “Pelajar yang pergi kursus motivasi ni, masa dalam kursus, semangat mereka panas membara. Mereka berkobar-kobar hendak belajar dengan lebih tekun dan mahu mencapai kejayaan yang selama ini nampak mustahil. Pendek kata, memang panaslah….
Tetapi, habis sahaja kursus, dalam perjalanan balik ke rumah, bila dah kena angin yang bertiup, terus je diorang sejuk. belum sampai ke rumah lagi pun dah sejuk. Habis, macam nak bersemangat untuk berusaha?”
Saya tergelak mendengar celoteh sahabat saya ini. Bila difikirkan, ada betulnya. Kursus motivasi boleh menaikkan semangat pelajar dengan cepat tetapi selalunya cepat pula semangat mereka turun semula. Saya terfikir, mengapa ini terjadi?
Ada banyak sebab mengapa ini terjadi. Tetapi satu sebab yang saya nampak dengan jelas ialah, kursus motivasi sebenarnya bukan sahaja cuba menaikkan semangat pelajar ketika kursus dijalankan, ia juga selalunya membekalkan teknik-teknik yang patut diamalkan agar pelajar sentiasa bersemangat untuk berusaha. Teknik-teknik ini selalunya dikenali sebagai teknik untuk memotivasikan diri sendiri.
Mungkin pelajar terlupa akan kepentingan teknik ini. Mungkin juga pelajar gagal mendisiplinkan diri untuk mencuba teknik-teknik tersebut. yang pastinya, motivasi bukan sahaja datang daripada luaran tetapi yang lebih penting ialah yang datang dari dalam diri pelajar itu sendiri. Minggu ini saya akan sentuh beberapa teknik untuk membuat anda faham bagaimana caranya meningkatkan tahap Motivasi.

KeM rImBa tEmPlEr, 3hArI 2 MALaM

Penat!!!!!!....baru pulang dari kem rimba templer kat rawang selama 3 hari 2 malam untuk mengikuti kursus lanjutan KELANA SISWA 2 yang pertama pada sem ni…walaupun program xpadat tapi sangat penat kerana terpaksa berjemur di tengah panas…xyah cakap lah pasal kulit..dahla memang gelap…tambah lagi kegelapan ni..huhu…xpe2..amik pengalaman dari program ni…kerjasama sangat penting…yeah….hhih…xcited lak bile cite ni kan…seronok sebab dapat jurulatih yang sempoi…sangat comel sebab beliau kecil molek..hihi…saya sangat suka dia biler bercakap sebab beliau seorang yang sangat yakin bile bercakap…biler saya nak jad cam ni gak????...tertanya-tanya lak…padahal, seperti yang kita ketahui…kaunselor merupakan seorang yang sangat yakin apabila bercakap..tap saya???saya  pon nak cam 2 gak…tap saya tak kan dapat pape lau saya tak berusaha dari sekarang…yee….saya perlu berusaha…
Sangat enjoy..:) banyak input yang saya dapat…
ala...sayangnye...sy xlh nak upload picture sbb pic ngn rumate..ni pon saya dah lambat update...huhu...biasala...baru nak brjinak2 ngn BLOG..b4 ni..manala saya tau nk guna benda ni...xcelik IT manala lag saya ni kan...xpe2...sy akan blaja lagi..sama cam kawan2 saya gak...kite sama2 blaja...:) saya igt lag kwn sekelas cakap...kami budak baru belajar...:)
sonok gak kan men blog2 ni...kalaula saya tau betapa syoknye update2 ni...hihi...banyak yg saya perlu blaja...contohnye..kite lh sama2 share maklumat n pengalaman...kite kan asal dari background yg berbeza...so..banyak benda kite leh share kan..best2..:)

saya nak gak update pic...walaupun ni pic masa sem lpas...hihihi
ni saya ngn rumy....hihi...

miZZ dIs mOmEnT

Monday, January 24, 2011

Warna-warni Pelangi Kehidupan


Kita melalui proses kehidupan yang sudah ditetapkan. Pengalaman pahit yang mahal harganya itu rupanya menjurus kepada jenis insan apa kita sudahnya. Meletakkan harga tinggi atau harga rendah kepada pengalaman itu terpulang kepada cara kita berfikir tentang hidup.
Beberapa bulan yang lepas saya bertemu dengan seorang usahawan  yang terkenal selepas selesai sesi ceramahnya. Penganjur meminta saya mewakili UIA untuk melayannya sebagai tetamu di meja makan. Saya tidak sabar untuk bercerita dengannya kerana dia adalah rakan sepermainan sewaktu zaman kami sama-sama susah waktu kecil. Dulu sama2 mandi di bilik air awam. Selepas Tingkatan 5 dia meneruskan pelajaran ke luar negeri dan selepas itu kami tidak pernah bertemu lagi. Saya mengkagumi kehebatannya yang telah berjaya dalam perniagaan walaupun pernah dibesarkan di sarang penagih dadah seperti saya. Saya memperkenalkan diri, cuba membawa ingatannya kembali kepada nostalgia lama zaman kanak-kanak dulu. Agak susah untuk dia mengingati saya dan setelah memberi pelbagai ’hint’ barulah dia ingat. Itupun dengan gaya yang agak berat untuk bercerita lebih lanjut tentang zaman silam kami. Dia lebih minat bercerita tentang kehidupannya kini sebagai usahawan. Dengan sedikit kecewa kerana menyangka dia juga ‘excited’ bertemu dengan kawan lama, akhirnya saya simpulkan tidak semua orang suka mengingati kisah duka dahulu dan tidak semua orang mahu masa lampaunya diketahui orang apalagi setelah  berada di tahap yang tinggi.


Warna-warni kehidupan boleh saja menjadi pelangi atau menjadi igauan ngeri. Sewaktu ia menjadi pelangi  kerap kita terlalai. Dalam menikmati indahnya pelangi kadang-kadang  kita terlupa rumput yang dipijak menangis kesakitan.
Tujuh warna pelangi itu adalah pecahan dari warna putih.  Ia tidak sama dengan warna-warna cat kerana  apabila pelabagai warna cat dcampurkan ia akan menjadi warna hitam. Cahaya2  pelangi tidak begitu. Apabila digabungkan melalui prisma ia akan kembali menjadi warna putih menerangi alam.  Antara cahaya dan cat sangat jauh bezanya sejauh bezanya warna hitam dan warna putih. Begitulah juga kehidupan kita, kita boleh memilih samada kita mahu ia dicorakkan oleh warna cahaya atau oleh warna cat.
Kalau setiap pengalaman hidup itu, samada pahit atau manis, kita anggap ia sebagai warna pelangi, kita tidak akan kecewa kerana kita tahu suatu ketika nanti apabila kita melihatnya kembali kita akan menikmati keindahannya sebagaimana kita melihat keindahan  pelangi.
Sebaliknya kalau kita menganggap pengalaman itu seperti warna cat yang mewarnai kehidupan, kita akan kecewa, kerana bak sifatnya warna cat, suatu masa nanti setelah warna2 itu bergabung  akhirnya menjadi hitam dan kita akan berada dalam kegelapan.
Untuk menjadi pelangi yang indah, setiap warna itu perlu mempunyai gelombang yang tertentu, tidak boleh lebih dan tidak boleh kurang kerana kalau tidak ia akan menjadi warna lain dan pelangi tidak tebentuk. Pelangi berlaku selepas hujan. Ia perlu ada matahari untuk memberi cahaya, ia perlu titis-titis hujan untuk menyerakkan cahaya putih kepada 7 warna pelangi. Cahaya putih matahari akan memasuki titis2 hujan lalu terpancarlah pelangi yang melengkung membelah alam.
Sama juga dengan kehidupan, setiap kejadian yang berlaku dalam hidup itu sudah ditentukan Allah. Kita tidak perlu mendesak Allah untuk mengubahnya.Kita hanya boleh berdoa dengan lembut dan tulus. Sebelum mencapai kejayaan kita perlu melalui pelbagai ranjau dan ujian, dan  kita juga perlu pedoman. Ranjau itu ibarat titis2 hujan dan pedoman itu ibarat cahaya matahari sewaktu menghasilkan pelangi.
Dalam mendidik pelajar saya selalu mengatakan kepada mereka bahawa pembentukan peribadi seorang insan yang hebat biasanya apabila ia sedia melalui sekurang-kurangnya 5 proses kehidupan:
1. Proses Meneroka
Allah membentangkan alam ini untuk kita teroka. Kita dibekalkan  dengan akal, Al Qur’an dan sunnah Rasulullah saw. Usah takut sekiranya langkah kita tersalah kerana pengajaran yang paling melekat dihati kita adalah pengajaran dari kesilapan.
Peraturannya ialah: terokalah hidup ini tetapi jangan menyakiti makhluk Allah walaupun seekor semut yang halus.
 Usah menunggu apa2 yang disangka datang menggolek. Itu bukan meneroka namanya. Orang yang hanya menunggu tanpa melakukan sesuatu di akhirat nanti akan menangis kerana waktu terus meninggalkannya dan tidak mungkin akan kembali walaupun sesaat. Kalaulah masa itu boleh bercakap ia akan mentertawakan kita sambil berkata, “Bodohnya orang ini yang masih menunggu-nunggu aku sedangkan dia tahu aku terus berlari laju dan tidak pernah menunggunya.”
Usah takut pada rintangan dan kesusahan kerana tanpa itu semua kita tidak akan menjadi kuat. Dalam setiap rintangan dan kesusahan bukankah Allah tidak pernah berhenti memerhatikan kita dan Allah juga sudah berjanji yang kita tidak akan dibebankan dengan apa yang kita tidak mampu menanggungnya.
Kalau  kita seorang guru tanggungjawab kita adalah menyediakan laluan untuk anak didik menjalani penerokaan. Adakalanya apabila mereka lemah, kita perlu memimpin tangan mereka untuk terus berjalan. Adakalanya ketika mereka terjatuh, kita bangkitkan mereka kembali dengan sabar. Adakalanya ketika mereka terluka, kita membantu membalut luka itu dengan kasih sayang. Mereka adalah pewaris kita dan berilah mereka segala yang diperlukan agar mereka lebih hebat diri kita suatu hari nanati. Kita doakan mereka terus berjalan dan berjalan. Dalam hati kita pegang teguh hidup biarlah berjasa dan mati biarlah dalam iman.
Sebagai guru juga usah mengharapkan apa2 dari mereka walau sekadar ucapan terima kasih. Waktu mereka berjalan jauh di hadapan amat jarang mereka akan melihat kita di belakang…. maka relakan pemergian mereka.
2. Proses Mengenalpasti
Penerokaan akan sia2 jika kita tidak melakukan pengamatan dan berfikir. Kenali setiap nilai yang kita temui dengan akal dan budi. Pastikan yang buruk itu tidak bercampur dengan yang baik. Otak anugerah Ilahi yang kecil ini punya kapasiti yang sangat besar, namun ia akan kekal kecil jika tidak digunakan untuk proses mengenal dan memasti sesuatu nilai yang ditayangkan dalam layar kehidupan.
Peraturannya ialah …buka minda seluasnya2, bersihkan hati sebersih-bersihnya, serahkan diri kepada Allah setulus-tulusnya.
3. Proses  mengerti/ memahami
Fahami erti kehidupan. Cuba menegerti setiap nilai yang tersirat melalui minda yang terbuka dan jiwa yang besar. Ketepikan setiap su’ul zhan dan bertindak seadi-adilnya kerana ia akan menentukan paradigma yang akan menguasai pemikiran kita seterusnya.
Peraturannya ialah buang segala tabiat buruk yang menutup hati untuk memberi laluan cahaya. Hanya hati yang bercahaya saja yang boleh mengerti sesuatu dengan sempurna.
4. Proses mempelajari
Tanda kita manusia ialah kita boleh mempelajari dari apa yang dilihat, didengar dan dirasa. Namun ingat kata pepatah melayu

Peraturannya ialah bertanya kepada yang lebih tahu, usah berlagak mengenepikan guru.
5. Proses melaksanakan.
Tanda kita manusia ialah kita mudah lupa. Apa yang anda baca sekarang belum tentu anda boleh mengingati 10% dari isinya selepas 10 minit dari sekarang. Setiap apa yang dipelajari perlu dipraktikkan segera.
Peraturannya ialah biasakan diri terus mempraktikkan dan mengulang2 apa yang dipelajari.
Usah mudah merajuk dan berkecil hati kerana dunia ini kecil saja tetapi tanggungjawab kita sangat besar dan memerlukan jiwa yang besar untuk memikulnya.